Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kamaraművek

Cikkek

Glinka: Esz-dúr szextett

2015.01.20

Jellegzetes romantikus alkotás; ez nemcsak abból a tényből derül ki, hogy a zongora vezető szerepet játszik az együttes hangszerei között, hanem magának a zongorának szánt zenei anyag is híven reprezentálja az 1830-as évek zongorastílusát: telt fogású akkordok széles gesztusú, patetikus témája indítja a kompozíciót, és ezt a témát a zongora virtuóz futamai után a vonós hangszerek is megszólaltatják.

 

Haydn: op. 20. vonósnégyesek

2014.01.05

Az op. 20 hat kvartettjét Haydn 1772-ben komponálta. A sorozat hamarosan nyomtatásban is megjelent, sőt, egymás után több kiadó is közreadta. 1779-ben került forgalomba a Hummel cég gondozásában az a példány, amelynek címlapját a Nap rajza díszítette. Bár ezt más kiadások is megelőzték, Haydn op. 20-as vonósnégyesei „Nap-kvartettek” néven váltak ismertté. Pedig ezt a ciklust már csak laza szálakkal tartja össze a közös opusz-szám: lényegében valamennyi darabja egyedi, öntörvényű kompozíció, a zeneszerző leleményének sokszínű; sokarcú megnyilatkozása, a műfajban való jártasságának bámulatra méltó példája: összefoglalás és új célok kitűzése.

 

Antonín Dvořák: "Dumky" - zongorahármas, op. 90

2013.04.07

A dumka ukrán népi tánc és dal, amelynek sírva vigadó hangulatváltásai, kesergésből féktelen duhajkodásba átcsapó kedélyvilága a mi csárdásunkéval rokon. 1890—1891-ben komponált zongoratriójában Dvořák hat dumkát sorakoztat egymás mellé.

 

Sibelius: D-moll vonósnégyes, op. 56

2013.02.24

Egyetlen vonósnégyesét Sibelius 1909-ben írta. Ez a körülmény arra utal, hogy a zeneszerzőnek nem lehetett folyékonyan beszélt idiómája kvartett-nyelv, és gondolatait a zenekari koncepcióból szűrte le a négy vonós hangszeren való megszólaltatás céljára. A mű formáját tekintve középúton áll a szonáta és a szvit között.

 

Boccherini: D-dúr gitárkvintett

2013.02.16

Eredetileg kétbrácsás vonósötösre írta Boccherini, utóbb a második brácsát gitárral helyettesítette. A hangszerösszeállítás, valamint a zárótétel spanyol koloritja arra utal, hogy a mű a zeneszerző spanyolországi működése idején keletkezett.

 

Mozart: 3 "porosz" vonósnégyes (K. 575, 589, 590)

2013.01.26

1789 júliusában kelt az a levél, amelyben Mozart hat vonósnégyes komponálásának tervét említi. E műveket Frigyes Vilmos porosz királynak szánja, az első egy hónappal előbb már elkészült, de végül is a hat vonósnégyesből csak hármat írt meg a zeneszerző. A porosz király lelkes gordonkajátékos volt, így a neki szánt kvartettekben a gordonka kiemelt szerepet játszik.

 

Mendelssohn: Három vonósnégyes op. 44.

2013.01.06

Az op. 44 három vonósnégyest foglal magában. Ezeket Mendelssohn 1837—1838-ban írta, és a svéd trónörökösnek ajánlotta.

 

Sosztakovics: A-dúr vonósnégyes, op. 68.

2013.01.03

1944. november 14-én hangzott fel első ízben a Második vonósnégyes Leningrádban, a Beethoven-kvartett előadásában. A művet Ivan Martinov így jellemezte: „Romantikus költemény, tágas és világos.” Sosztakovics minden egyes vonósnégyese más-más arculatú, más-más művészi feladat megoldására vállalkozik.

 

Haydn: op. 9. vonósnégyesek

2012.12.22

Az op. 9-ben összefoglalt hat vonósnégyes az 1760-as években keletkezett, és a műfaj további jelentős kibontakozását reprezentálja. Haydn ebben az időben már az Esterházy-udvar muzsikusa volt, ahol zenekar és színház állott a rendelkezésére, s ahol a reá háruló nagyszámú feladat a művészi fejlődés szinte korlátlan lehetőségével járt együtt.

 

Vivaldi: Il pastor fido

2012.12.22

"A hű pásztor" alcímet viselő szonáták - a szerző utasítása értelmében - musette (kis oboa), viella (régebbi hegedűfajta), fuvola vagy hegedű számára készültek, természetesen valamennyi hangszerhez continuobasszus kísérete is járult.