Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Műfajok

Cikkek

Concerto

2012.09.15

| Menüpont: Műfajok

A concerto a korai 16. századtól mindenfajta zenei együttes gyűjtőfogalma az előadói gyakorlatban. Más összefüggésekben hangszer-összeállítást, együtthangzást is jelenthet.

 

Passacaglia

2012.09.15

| Menüpont: Műfajok

A passacaglia (értelme: muzsikáló zenekar utcai felvonulása) a 16. századi gitárzene közvetítésével Itáliába került spanyol tánc.

 

Piva

2012.09.14

| Menüpont: Műfajok

A piva egy tánc, mely lépésrendje a 15. századi források alapján a bassa danza lépéseinél kétszer gyorsabb volt, és így kora leggyorsabb tánca lehetett.

 

Jig

2012.09.14

| Menüpont: Műfajok

A jig (= gyorsan ide-oda imbolyogni) a brit szigeteken a 16. századtól ismert, Írországban ma is élő tánc.

 

Moment musical

2012.09.14

| Menüpont: Műfajok

A moment musical (zenei pillanat) hangszeres karakterdarab. A moment musical név először Schubert 6 zongoradarabjával (op. 94, D 780) kapcsolatban tűnt fel, melyek 1828-ban Momens Musicals címmel jelentek meg.

 

Farandole

2012.09.13

| Menüpont: Műfajok

A farandole nagyon régi, de még ma is élő, 6/8-os ütemű, dél-francia-provanszál tánc.

 

Partita

2012.09.13

| Menüpont: Műfajok

A partita a 16. század végétől a 18. század elejéig egy variáció-sorozat valamelyik darabja. Többes száma, a partite gyakran fordul elő egy-egy mű címekén.

 

Motetta

2012.09.12

| Menüpont: Műfajok

A motetta 1200 körül a Notre-Dame korszakában jelent meg (előzményei a Saint-Martial repertoárjában), kezdettől a többszólamú vokális zene egyik központi műfaja.

 

Fúga

2012.09.09

| Menüpont: Műfajok

A fúga jelentése a 14. századtól kánon, a 15. századtól imitáció is, a 17-18. század óta: szigorúan lineáris szerkesztésű mű, jellegzetes, valamennyi szólamon végigvándorló témával, egymás után belépőszólamainak mindegyike következetesen a témával kezdődik.

 

Caccia

2012.09.08

| Menüpont: Műfajok

A caccia (=vadászat) a 14. századi Itáliában (különösen Firenzében) elterjedt kompozíció. Az olyan kísérő feliratok, mint Caca de duobus vel tribus (a Montserrat kéziratban),  arra utalnak, hogy az egyszólamban lejegyzett dallamot kánonként kell előadni.