Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Oratóriumok

Cikkek

Debussy: Szent Sebestyén vértanúsága

2013.01.13

A Szent Sebestyén Claude Debussy késői alkotóperiódusának nyitánya. Ebben a műben szólal meg először a "musicien français" utolsó műveinek klasszikussá leszűrődött és teljesen megtisztult hangja.

 

Schumann: Az Éden és a Péri

2013.01.13

Van az oratóriumnak egy olyan ága, amely már a műfaj korai évszázadaiban, olasz földön ismert volt, és amely legmagasabb csúcsát Haydn "Évszakok"-jában érte el: az ún. idilli-oratórium. Tulajdonképpen ez a zsáner a világi oratórium múltszázadi fő megjelenési formája. Schumanné az érdem, hogy ezt a műfajt feltámasztotta.

 

Mahler: Dal a földről

2013.01.13

A Dal a földről lényegében zenekari dalciklus; Mahler azonban szimfóniának nevezte. Hat tétele egy-egy kínai vers német átköltésének megzenésítése. Mahler a mű komponálása idején már súlyos beteg volt, gondolatvilágában a halál, az elmúlás, a búcsú uralkodott. A Dal a földről is mintegy búcsút mond, összefoglalja mindazt, ami Mahler számára a földet, az életet jelentette. 

 

Sosztakovics: Dal az erdőkről op. 81.

2013.01.13

Dimitrij Sosztakovics 1949-ben írt oratóriuma azok közé a szovjet oratorikus művek közé tartozik, amelyek valamely közvetlen agitációs feladat szolgálatában mozgósítottak. A személyi kultusz idején, a sztálini korban ezek a közvetlenül agitáló vokális-szimfonikus művek foglalták el a szovjet zenei alkotás központi helyét.

 

Liszt: Szent Erzsébet legendája

2013.01.12

Liszt, a hívő katolikus, aki felvette a ferencesek harmadik rendjét és élete utolsó szakaszában "Liszt abbé" volt, igen sok szempontból jelentős alakja az egyházi zene egész történetének. Legfőbb célja az volt, hogy a romantika zenedrámai elveit, bizonyos szempontból Wagner reformjait átvigye a musica sacra területére.

 

Verdi: Négy szent ének

2012.11.03

Nyolcvanöt éves volt a mester, amikor ezt a művét írta. Méltó befejezése és lezárása e Négy szent ének egy eseményekben, újításokban gazdag és az első hangtól az utolsói egyre fejlődő, egyre magasabbra törő zenei pályájának.

 

Mendelssohn: Éliás oratórium

2012.10.31

Az Éliás Mendelssohn egyik legutolsó alkotása, halála előtt egy évvel, 1846 nyarán fejezte be. Bemutatójára az angliai Birminghamben került sor, a szerző vezényletével. Mendelssohn élete egyik főművének tartotta oratóriumát, s így érthető, ha a bemutató után nagyon is büszke volt arra a sikerre, melyet művével aratott.

 

Beethoven: Krisztus az olajfák hegyén

2012.10.07

A 85-ös opuszszám alapján azt vélnénk, hogy Beethoven egyetlen oratóriuma késői műve a szerzőnek. Valójában ifjúkori műről van szó, az 1799-1800-as években született. Ősbemutatójára 1803. április 5-én került sor.

 

Haydn: A Megváltó hét szava a keresztfán

2012.09.19

Ennek az oratóriumnak keletkezéstörténete egyike a legkülönösebb kalandoknak a zene világában. Talán egyetlen eset, hogy egy zeneszerző azért készíti el egy művének átiratát, mert meg akarja mutatni, hogy ő ehhez jobban ért, mint másvalaki, aki az átiratot már korábban megcsinálta.

 

Brahms: Altrapszódia

2012.09.12

Az Altrapszódia néven ismert Brahms-kantáta 1686 nyarán keletkezett. Ebben az időben a fiatal zeneszerző Bonnban tett látogatást, és itt, ismerőseinél bukkant rá néhány Goethe-vers Reichardt által készített megzenésítésére.