Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Balakirev: Islamey

Milij Alekszejevics Balakirev (1837-1910): Islamey - keleti fantázia

Balakirev zongoraművei már címükkel elárulják az irányt, amelyet szerzőjük követett, a zeneszerzőt, aki hatott rá: mazurkáinak, scherzóinak, noktürnjeinek és keringőinek sora éppúgy Chopin példájára utal, mint b-moll szonátája, tarantellája vagy berceuse-e. Novellette és Phantasiestück című kompozíciója Schumann, spanyol témájú zongoradarabjai, valamint más szerzők műveire írt virtuóz parafrázisai Liszt hatását mutatják.

Islamey című kompozícióját 1869-ben írta, Nyikolaj Rubinsteinnek ajánlotta, aki ugyanazon évben Pétervárott bemutatta. A darabot szerzője vázlatnak szánta ahhoz a szimfonikus költeményhez, amelyet Lermontov, Tamara című művéből írt az 1867-82-es években.

A szinte megoldhatatlan technikai problémák - maga Balakirev sem vállalkozott a mű előadására - a zongoraművészek körében oly hírhedtté tették ezt a darabot, hogy csak nagy ritkán vállalkozik valaki a megszólaltatására. Pedig keleti ornamentikától burjánzó dallamvilága (amelyet a Kaukázusban tett népzenegyűjtő útjai során fedezhetett fel a zeneszerző), a frappáns kezdet egyszólamú, kényes repetíciókkal teletűzdelt bemutatásától hatalmas fokozással jut el a tetőpontra. Hacsaturjan közvetlen elődjének tekinthető e szempontból Balakirev, aki elsőnek keltette életre a zongora billentyűin Kelet szikrázó ritmusait, vad színekben tobzódó dallamait.

Forrás: Pándi Marianne, Hangversenykalauz